Je kunt erover schrijven, je kunt erover lezen, maar het komt erop aan om het te ervaren. Voor veel mensen zijn veranderingen in hun organisatie een bedreiging. Want, zeggen ze, hun ervaring met (m)eerdere veranderingen leert hen dat. Maar er zijn ook andere ervaringen mogelijk en er is geen reden te bedenken waarom je die niet in een organisatie kunt opdoen.
Wie voor het eerst een aardbei eet en die is onrijp, zal denken dat alle aardbeien zo smaken. Pas als je een zoete aardbei proeft, merk je dat aardbeien eigenlijk heel lekker zijn.
Dan pas wil je meer over aardbeien weten, zoals; waar kun je ze krijgen, waar kun je ze voor gebruiken, – op beschuit, in de yoghurt, met suiker erbij etc. – en vervolgens misschien zelfs hoe je ze zelf kunt kweken. Dan ga je zelfs andere mensen enthousiast maken om aardbeien te eten.
Veranderen begint met leren over een aardbei, het proeven van een zoete aardbei Het eindigt, op zijn best, met enthousiaste, geoefende, aardbeienkwekers.
Zo vertelde een collega mij dat haar kleinzoon voor het eerst een aardbei proefde. Wat vond hij deze vies. Maar het is een doorzettertje. Hem is geleerd om het weer eens opnieuw te proberen en zo proefde hij in een winkel de smaak opnieuw. Oma lette even niet op. Van de weeromstuit at hij een heel bakje leeg. Wie weet hoe dit verder gaat.
Wat dit wel zegt, is dat we met leren drempels tegenkomen. Maar overwin je die, dan gaat er een wereld voor je open en dienen nieuwe mogelijkheden zich aan. Vooral als je in de praktijk kunt proeven.