Leren is altijd > Algemeen  > Interview Nicole Doornbos
Interview Nicole Doornbos 1

Interview Nicole Doornbos

Ondersteunende rol uitvinden.

Interview Nicole Doornbos 2

Jij werkt in Groningen voor twee organisaties. Hoe is dat zo gekomen? Hoe bevalt het?

Het Hooge Heem en Vredewold hebben er bewust voor gekozen om de Manager Bedrijfsvoering en Manager HRM dezelfde persoon te laten zijn voor beide organisaties.

In de praktijk betekent het dat ik per week 3 dagen bij Vredewold ben en 1 dag bij Het Hooge Heem. Eigenlijk is dit zo vanzelf gegaan ?. Het bevalt goed om voor twee organisaties te werken omdat je zaken kunt combineren en dat wat handig is samen doen. Het wiel hoeft niet 2 keer uitgevonden te worden en kennis, kunde en ervaring is snel gedeeld.

De beide bestuurders zitten ook in een lerend netwerk samen met de bestuurder van Westerholm. Met collega Eline Raangs (HR adviseur van Westerholm) heb ik dan ook een warm en fijn contact!

Jij kent de zorg al langer. Wat maakt deze bedrijfstak voor jou aantrekkelijk?

Het overgrote deel van mijn loopbaan heb ik in de zakelijke dienstverlening gewerkt. Altijd met veel plezier. Een enorm groot verschil in de ouderenzorg vind ik dat je zo dichtbij met en voor je klanten werkt. Geweldig en bijzonder dat je mag werken op de plek waar je klanten wonen. Als ik door de gang loop of naar een huiskamer ga, ben ik meteen in contact met de mensen waar ik mijn werk voor doe. Het heeft iets heel intiems en maakt voor mij elke dag een feestje om onderdeel uit te mogen maken van hun dagelijkse leven!

Als we het hebben over leren & ontwikkelen, wat zijn dan voor jou de belangrijkste principes?

Samen leren (het zogenaamde collectieve leren), fouten durven en mogen maken en experimenteren, dat vind ik belangrijk. Alles is aanwezig in je collega’s en jezelf en samen kun je elke dag verbeteren. Daarin ligt ook je eigen ontwikkeling. Door mijn overstap naar de ouderenzorg heb ik heel veel nieuwe dingen geleerd en dat vind ik best spannend. Niet alles weten, veel vragen stellen, je verdiepen in nieuwe kennis, alles natuurlijk wel goed willen doen….

Het is uit je comfortzone stappen en voelen hoe dat is. Zo belangrijk bij leren en sowieso in het leven. Ook onze bewoners worden geheel uit hun comfortzone gehaald als ze bij ons komen wonen en dan nog op een veel ingrijpender manier. Het is hun eindstation….

Welke (noodzakelijke) veranderingen en uitdagingen zie jij in de afdelingen p&o?

Uitvinden hoe je ondersteunende rol vanuit P&O eruit ziet in het veranderende zorglandschap. De methodes en aanpakken die altijd werkten, werken nu niet meer of onvoldoende. Dat vraagt van medewerkers om hun patronen en mentale modellen los te laten en samen met de collega’s te onderzoeken wat nodig is en wat gaat helpen om onze cliënten/bewoners een fijne en betekenisvolle dag/leven te laten ervaren bij ons.

Ben je optimistisch gestemd over de ambitie om de kwaliteit van zorg te verbeteren?

Heel optimistisch! Ik zie een beweging van de focus op zorg naar een focus op welzijn. Vanuit een gezamenlijke ambitie (een betekenisvol leven voor onze cliënten/bewoners) samen deze focus gaan bereiken. Dat kan, daar ben ik van overtuigd, alleen maar samen, dus met onze collega’s die zorgen, de collega’s die verantwoordelijk zijn voor de huishouding en voeding en de activiteitenbegeleiding. Samen rondom de cliënt staan en op die plaats oplossingen bedenken.

Geen reacties
Reactie toevoegen
Naam*
E-mailadres*
Website