Hoe krijg ik ze…
Ik hoor het vaak: hoe krijg ik ze… En dan komt er wat: aan het leren, aan het reflecteren, aan het nemen en dragen van eigen verantwoordelijkheid, aan eigen initiatief, hoe krijg ik ze gemotiveerd en veel meer. Deze vraag duidt op de wens om...
Nieuw Woelwijck
Door: Marjan Ubels en Peter de Groot Nieuw Woelwijck (NW) is een dorpsgemeenschap van (!, niet voor) mensen met een verstandelijke beperking gevestigd te Sappemeer. Bijna 400, voornamelijk volwassenen, wonen en leven hier in een bewust afgestemde en veilige omgeving. Er zijn 42 woongroepen, winkeltjes, een...
Mogen werken in de zorg: dat is pas stoer!
De beelden die mensen zich vormen over de werkelijkheid kunnen aanzienlijk verschillen. In de zorg maken we dat veelvuldig mee. In de keuzes die mensen maken is de beeldvorming vaak leidend, ook in hoe zij hun loopbanen vormgeven. Dat is jammer. Daar komt bij dat...
Leren & ontwikkelen bij Nieuw Woelwijck
De zorgvraag van de bewoners van Nieuw Woelwijck (NW) is dikwijls complex. Het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking staat immers niet beschreven in een spoorboekje met vaste afspraken en regels. Voor een verantwoorde handelingspraktijk is het daarom van groot belang dat medewerkers leren....
De orthopedagoog: altijd blijven nadenken
De orthopedagoog is geen vreemde meer in het Jeruzalem van de zorg. In toenemende mate zien we orthopedagogen aan het werk in, onder meer, het onderwijs, de ouderenzorg, jeugdzorg en gehandicaptenzorg. Maar er rijzen nog wel veel vragen over wat het werk is dat zij...
Anders vasthouden
Door: Jan de Jonge en Cees Oprins Er is bijna geen manager of stafadviseur die Verdraaide organisaties van Wouter Hart niet kent. In deze bestseller beschrijft Hart overtuigend hoe de systeemwereld leidend is geworden op de leefwereld. De leefwereld staat voor de dagelijkse praktijk van de...
Zo zijn onze manieren
Organisatiecultuur blijft fascineren. Aan de ene kant ondervinden we de verstrekkende en harde invloed van cultuur, aan de andere kant dient cultuur zich aan als moeilijk grijpbaar, vaag en veelkoppig. In het programma Leren is altijd ontpopt de uitdaging Lerende zorgcultuur zich als een verdienstelijk...
Routines en improvisaties
Lang geleden las ik in de boeken van Wijn, Weggeman en Kor [1] over het onderscheid tussen routinematig werken en improviseren. Nog altijd vind ik het nuttig om dat onderscheid te zien. Er is immers geen eenduidige betekenis van werken. Zeker in de handelingspraktijk van...
Accolade Zorg: verkort leer-werk-traject
Door: Cees Oprins, met medewerking van John Post en Nico Morée ROC Menso Alting bracht mij in contact met Accolade Zorg, onder meer gevestigd in ArendState te Assen. Ik spreek John Post (regiomanager) en Nico Morée (teamcoach) over het ‘Verkort leer-werk-traject’ dat zij samen met Menso...
Physician assistant (PA)
Op deze website kwamen eerder Anja Dieterman (GZ-psycholoog van Zorggroep Meander), John Pijpker (verpleegkundig specialist van De Hoven), Doede Veltman (specialist ouderengeneeskunde) en Judith Groot Zevert (geestelijk verzorger) aan het woord. Zij lieten hun licht schijnen op hun specialisme en de toepassing daarvan in de...